Sunday 21 April, 2013

Euskadiko Orkestra Madrilgo Auditorio Nazionalean

Bordeletik, bueltan bigarren bidaia oso denbora gutxian. Madrilera oraingoan, Auditorio Nazional ederrera eta gure Orkestraren zuzendari titular izandako Miguel Angel Gómez Martínez maisuak zuzenduta, David Ballesteros bere bigarrena kontzertino eta Josu De Solaun pianojotzailea bakarlari gonbidatu.

Arratsaldeko lauetan entsegu orokorrean, emozioa antzematen da jada eta telebista kamaraz inguratuta gaude, literalki. Batetik TVE-k kontzertua gerora emititzeko auditorioan jarritako bosta kamarak; Orkestrak zein bis interpretatuko duen galdetu eta partiturak eskatzen dizkigute, honela instrumentuen sarrerak aurreikusiz grabaketa on bat egiteko. Profesionaltasuna.

Eta bestetik, Donostiatik etorriak dira Oscar Tejedor errealizadorea eta Sincro-ko bere lantaldea. Orkestra baten funtzionamenduaren eta berau osatzen duten musikarien inguruko dokumental bat prestatzen ari dira, Orkestraren jarduera publiko zabalari helarazteko asmoz. Aurrerago emango dizkizuegu proiektu berri honen xehetasunak.
Gertu da kontzertuaren ordua. Ludwig Van Beethovenen (1770-1827) genialtasuna da gaurko egitarauaren ardatza: Egmont. Obertura, opus 84; Piano eta orkestrarako5. Kontzertua mi bemol maiorrean, opus 73, "Enperadorea" izenez ezagunagoa; eta 7. Sinfonia la maiorrean, opus 92. Monografikoa osatzen duten hiru maisulan hauek 1810-1812 urte bitartean sortu ziten Beethovenek, bere gorreria azken fasean zegoela.
Sarreran ezagun berri zein aspaldikoen agur beroak hasi dira. Auditorioaren 2324 eserlekuak ia bete dituzten entzuleen artean, Ainhoa Arteta sopranoa, Antón García Abril, José Peris, Agustín González Acilu eta Fernando Velázquez konpositoreak eta Lionel Morales eta Josu Okiñena pianojotzailea.

Egmont-ekin abiatu da kontzertua. Partiturak bederatzi zati ditu, gudu-triunfalismoaren eta bigarren maila batean dagoen amodiozko tramaren emozioaren artean dabiltzanak. Aurretik obertura dugu, heroitasun transzendenteduna; drama osoaren psikologia-antolaera zortzi minututan trinkotzen du. Ondoren, zera entzuten da auditorioan: "Orkestraren hotsa tinkoagoa eta goxoagoa da, geroz eta nortasun handiagoa du", hasiera bikaina iruditzen zaigu.

Ondoren Josu De Solaun pianojotzailea igo da eszenatokira, Pianorako kontzertua opus 73, Enperadorea izenez ezagunagoa dena interpretatzeko. Goitizen hau antza denez Johann Baptist Cramer konpositoreak eman zion, errepertorioko kontzertuen artean nabarmentzen duten dotorezia eta noblezia goraipatzeko.

Ezohikoa da Beethovenek pianoaren eta orkestraren artean sortutako oreka, orekarekin zuzenki lotuta, orkestrazio-aberastasuna dugu, pianoarekin harreman ezohikoa ezartzen duten instrumentu-aurkikuntzez betea. Lana ixten duten neurrietan ematen den piano-tinbal duoa horren adierazle da. Josu De Solaunen hatz arinak pianoan zehar doaz. Amaitzean ezntzulegoarengandik jasotako txaloak Granadosen La maja y el ruiseñor interpretatuz eskertu ditu.

Atsedenaldiaren ostean, 7. Sinfoniaren txanda da. "Dantzaren apoteosia" zela esan zuen Wagnerrek. Izan ere, erritmo-indarra sinfoniaren diskurtsoa sortzen duen osagaietako bat da, garai klasikoaren ezaugarri den erritmoaren estilizazio intelektuala apurtzen duen sakontasuna hartzen baitu. Carl Maria von Weber bezalako musikariak txundituta gelditu ziren. "Sinfonia honek Beethoven bere onetik aterata dagoela baieztatzen du" esan zuen Weberrek. Walther Krugek honela dio ere, 7. Sinfoniaren inguruan, Beethoveni buruzko bere kritika-testu ospetsuan: "Erabat neurrigabea; eldarnio bat; ez dago melosaren, harmoniaren, soinuaren eta hautemangarritasunaren zantzurik". Hori bera da, ziurrenik, sinfonia bikain honek sortu duen -eta egun ere sortzen duen- miresmenaren iturria.

Bravo eta txaloak gainezka auditorioan, bertaratutako entzulegoak Gómez Martínezen batuta birtuosoak Orkestra beste behin zuzentzea lortzen du, Juan Crisóstomo de Arriagaren Los Esclavos Felices obraren Oberturaren interpretatzioan. Emanaldiak gaina jo du!

Next events

Concerts & Tickets November

1 Sa
2 Su
3 Mo
4 Tu
5 We
6 Th
7 Fr
8 Sa
9 Su
10 Mo
10 november, 2025 Monday, 19:30 h.
Symphonic Season Schmidt / Say Katharina Müllner Donostia / San Sebastián
Schmidt / Say
11 Tu
11 november, 2025 Tuesday, 19:30 h.
Symphonic Season Schmidt / Say Katharina Müllner Vitoria/Gasteiz
Schmidt / Say
12 We
12 november, 2025 Wednesday, 19:30 h.
Symphonic Season Schmidt / Say Katharina Müllner Pamplona/Iruña
Schmidt / Say
13 Th
13 november, 2025 Thursday, 19:30 h.
Symphonic Season Schmidt / Say Katharina Müllner Donostia / San Sebastián
Schmidt / Say
14 Fr
14 november, 2025 Friday, 19:30 h.
Symphonic Season Schmidt / Say Katharina Müllner Bilbao/Bilbo
Schmidt / Say
15 Sa
15 november, 2025 Saturday, 11:00 h.
Miramon Matinées Matinée 3: BOSEO Percussion Group Donostia / San Sebastián
Matinée 3: BOSEO Percussion Group
16 Su
17 Mo
18 Tu
19 We
20 Th
21 Fr
22 Sa
23 Su
24 Mo
24 november, 2025 Monday, 19:30 h.
Symphonic Season Sorozabal / Mahler Antonio Méndez Vitoria/Gasteiz
Sorozabal / Mahler
25 Tu
25 november, 2025 Tuesday, 19:30 h.
Symphonic Season Sorozabal / Mahler Antonio Méndez Pamplona/Iruña
Sorozabal / Mahler
26 We
26 november, 2025 Wednesday, 19:30 h.
Symphonic Season Mompou / Ravel Ludovic Morlot Bilbao/Bilbo Buy tickets
Mompou / Ravel
27 Th
27 november, 2025 Thursday, 19:30 h.
Symphonic Season Mompou / Ravel Ludovic Morlot Donostia / San Sebastián Buy tickets
Mompou / Ravel
28 Fr
28 november, 2025 Friday, 19:00 h.
Symphonic Season Sorozabal / Mahler Antonio Méndez Barcelona Buy tickets
Sorozabal / Mahler
28 november, 2025 Friday, 19:30 h.
Symphonic Season Mompou / Ravel Ludovic Morlot Donostia / San Sebastián Buy tickets
Mompou / Ravel
29 Sa
29 november, 2025 Saturday, 11:00 h.
Miramon Matinées Matinée 4: Miguel Ituarte Donostia / San Sebastián Buy tickets
Matinée 4: Miguel Ituarte
29 november, 2025 Saturday, 19:00 h.
Symphonic Season Sorozabal / Mahler Antonio Méndez Barcelona Buy tickets
Sorozabal / Mahler
30 Su
30 november, 2025 Sunday, 11:00 h.
Symphonic Season Sorozabal / Mahler Antonio Méndez Barcelona Buy tickets
Sorozabal / Mahler